Waar is bokszaktraining goed voor?

Bokszaktraining is populair! Maar waar is bokszaktraining goed voor? In dit artikel lees je de  positieve effecten van bokszaktraining.

Bokszaktraining bij STERK is een hoge intensiteit training van 45 minuten waarin je gehele lichaam effectief getraind wordt. Je wordt er sterker en fitter van (kracht en conditie), verhoogt je vetverbranding, verlaagt stress en verbetert je balans en coördinatie. Of je nu beginner bent of gevorderd, iedereen is welkom in de training. Door de opzet van de training kan iedereen op zijn/haar niveau trainen zonder het gevoel te hebben te licht of te zwaar getraind te hebben.

Wil je de echte boutique bokszaktraining ervaren? Start dan je Try-Out bokszaktraining.

Mogelijk wil je eerst meer weten over de positieve effecten van bokszaktraining. Als dat zo is, lees dan vooral door.

Bokszaktraining:

  1. Verbetert kracht en vermogen
  2. Bouwt conditie en uithoudingsvermogen
  3. Verhoogt vetverbranding
  4. Vermindert stress
  5. Verbetert coördinatie, balans, stabiliteit en bokstechniek

1. Verbetert kracht en vermogen

Bokszaktraining is een zéér effectieve training voor het gehele lichaam (fullbody work-out). Het richt zich op het opbouwen van alle spieren in het bovenlichaam, je core als ook je billen en benen. Met een zware zak kunt je trainen met de grootst mogelijke kracht in je stoten en schoppen, waardoor kracht en vermogen mettertijd zal verbeteren.

2. Bouwt conditie en uithoudingsvermogen

De bokszaktraining vraagt om alles te geven en zal je over de grenzen van je cardio comfortzone duwen. Dit zal je uithoudingsvermogen opbouwen tijdens het trainen. Hoe meer je je grenzen verlegt, hoe meer je zult kunnen verdragen. Je zult na verloop van tijd merken dat je uithoudingsvermogen verbetert!

3. Verhoogt vetverbranding

Boksen is een training met hoge intensiteit. Een gemiddelde man tussen 80 en 90 kilo verbrandt hierbij ruim 400 kcal per 30 minuten training. Maar dat is niet alles! Door de manier van trainen bouw je tegelijkertijd je spiermassa, wat weer zorgt voor een hoger basaalmetabolisme (hoger dagelijkse vetverbranding). De training is intensief op armen en schouders, waardoor op den duur sterke en strakke armen ontstaan en kipfilé-tjes verdwijnen (triceps worden opgebouwd).

4. Vermindert stress

Bokszaktraining vraagt 100% aandacht en inzet en is hiermee een uitstekend middel voor fysiologische als mentale stressverlichting. De focus zorgt ervoor dat je tijdens de training ”uit je hoofd bent”. Het helpt eventuele woede loslaten, verlicht stress en verbetert humeur en zelfvertrouwen. Fysiologisch gezien bevordert lichaamsbeweging en een verhoogde hartslag de productie van neurohormonen zoals vasopressine en norepinephrine, wat in verband wordt gebracht met een verbeterde cognitieve functie en een beter humeur. Mentaal gezien werkt het slaan van de zware zak als een symbolische bevrijding van stress wanneer je je de zak voorstelt als een voorstelling van alles en nog wat dat je problemen of angst bezorgt.

Chronische stress kan een enorme tol eisen van je lichaam en kan zelfs leiden tot gezondheidsproblemen zoals: hartziekten, hoge bloeddruk, Diabetes, angststoornis en depressie. Dit komt doordat in tijden van stress grote hoeveelheden cortisol kunnen vrijkomen in het lichaam. Dit hormoon verhoogt de eetlust en kan slaap, cognitie en energieniveau negatief beïnvloeden. Deze training kan een gezonde methode zijn om je zorgen los te laten!

5. Verbetert coördinatie, balans, stabiliteit en bokstechniek

In een bokszaktraining sta je nooit stil. Tijdens de training beweeg je rond de zak en integreer je voetenwerk in je work-out. Door oefeningen met het voetenwerk, zoals een rondje om de zak draaien terwijl je een linkse hoek gooit, verbeter je zowel je evenwicht als je coördinatie. Snel op je tenen blijven staan en moeite doen om je gewicht van de ene voet naar de andere te verplaatsen is een uitstekende manier om stabiliteit en balans op te bouwen.

Daarnaast, stootkracht is zeker belangrijk, maar boksen gaat juist over het uitvoeren van elke beweging met de juiste vorm en precisie. Het gooien van een aantal rechte stoten met behoud van een goede vorm zal niet alleen je stoten in het algemeen verbeteren, maar ook je lichaamsbeweging en algemene prestaties. Je ervaart de kracht van de stoot op de zak bij elke stoot die je gooit, waardoor je je bokstechniek kunt verbeteren.

Tijdens het stoten en trappen komt de zak plotseling en onverwacht terug. Om deze reden is het belangrijk om oplettend en alert te blijven, wat de sensorisch-motorische coördinatie en uw reactietijd verbetert.

Lees ook "Hoeveel calorieën verbrand je met bokszaktraining?"

Heb je nog vragen over bokszaktraining, neem dan zeker contact op.